2014-05-30

TEXTILMECKA

Häromdagen följde jag med en kompis till Textilhögskolan i Borås. Ibland behövs lite nya vyer för att hämta kraft och inspiration. Avgångseleverna visade upp sina examensarbeten och vi ville se det nya textilmuseet.

Resan blev precis så inspirerande som jag hade hoppats på och när vi satte oss i bilen för att åka hem var vi fulla av intryck. Starkast var känslan av glädje, framåtanda och kraft. Borås har gjort en rejäl satsning på Textile fashion center som inrymmer många olika verksamheter och inbjuder till samverkan mellan högskolan, Borås stad och näringslivet. Här har man tänkt till och insett vikten av att ha ändamålsenliga lokaler. Det gamla fabriksområdet var förvandlat till en insprerande, vacker och kreativ miljö. Ingenting hade lämnats åt slumpen och designen av byggnaderna måste ha varit med som en viktig del när man påbörjade planeringen av verksamheterna.


Textil av Ellen Dynebrink











Mönsterpotpurri Textilmuseet 












Jag vet inte om det var det närliggande valet eller det faktum att kvinnor var övrerepresenterade i byggnaden som gjorde att jag såg allt i rosa. Mina jämställdhetsglasögon åkte på när jag var mycket liten och ibland så skaver de rejält på näsan och jag önskar att jag kunde gå omkring med en behagligt dimmig blick och inte bry mig över maktfördelningen i samhället.

Den här dagen var de för en gångs skull oerhört lätta att bära och jag blev genuint lycklig över den satsning som har gjorts på något som från början har ett fäste i en hantverkstradition och ett kunnande som i århundraden burits av kvinnor. Ett arbete och genuin kunskap som tagits förgiven och varit gratis. Här omvandlas och förädlas de gamla traditionerna och det görs med stolthet och kraft.

Hela byggnaden andades framtidstro och vi stötte på många exempel på begåvade elever som fått möjlighet att utbilda sig och nu få visa upp sina flerdimensionella avgångsarbeten. Elever som förhoppningsvis kommer att sätta Sverige på kartan när det gäller forskning och design inom textil och fortätta att bidra till vår internationellt erkända modeindustri.

Vill du läsa om en annan vinkel av besöket i Borås kan du göra det här. Ha en skön helg!


Stickad pall Frida Simonsson


 




Textilmuseet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar