2014-05-27

ÄNDRADE PLANER

I fredags köpte jag ett hus utan att fråga min man. Det var många som tyckte att det var väldigt konstigt att jag tog det beslutet trots att det inte var bindande. Undrar om lika många hade reagerat om min man gjort detsamma. Vi köpte ett 70-tals, sutteränghus som just kommit ut till försäljning. I går kväll satte både jag och min man våra signaturer på köpebrevet. Vi lade ner planerna på nybygge eftersom det hus vi ritat skulle kosta en förmögenhet. Genom att köpa huset i vårt kvarter kommer vi att få större yta till en rimlig kostnad. Vi ska bara blåsa ut hela huset först, precis som vi gjort med det vi just sålt, och sen sätta upp gipsväggar, spackla, slipa, måla, bestämma kök och material till badrum. Jag längtar inte precis efter bygggdamm i håret igen. Jag längtar efter resultatet.

Vi kommer att sätta in ett FTX-system, en från- och tilluftsventilation med återvinning som är energieffektiv och tillför stora mängder ventilationsluft. Det är inte gratis men det är verkligen att rekommendera om man planerar att köpa ett äldre hus där det finns risk för radon eller där man byggt med tryckimpregnerad syll. Det kan tyckas vara tråkig information men ventilationen i ett hus är en av de viktigaste sakerna att tänka på. För dålig ventilation kan leda till bland annat mögel, rötskador och allergier. Jag lovar att skriva mer om inredning och ytan i huset men just nu är jag mest fokuserad på grunden som egentligen är det viktigaste. Visst kan färgkoder till väggarna ta flera dagar i anspråk men det är ju "bara" estetik. Fungerar inte huset som det ska kan jag inte leva där trots att det har världens vackraste inredning. 

Det här är ingen politisk blogg och den kommer inte förvandlas till det heller. Jag måste bara kommentera delar av valutgången. I söndags valde hälften av Sveriges befolkning att inte rösta. Av de som tog sin rättighet på allvar valde knappt tio procent att lägga sin röst på Sverigedemokraterna. Tio procent! Det innebära att de får två mandat i EU-parlamentet. Tillsammans med övriga högerextrema partier i Europa kan det få obehagliga konsekvenser. Det övergår mitt förstånd att så många människor skolkat från historielektionerna.

Foto: DN












Vi är bedrövade över att Sverige skriver historia med att rösta in ett högerextremistisk parti i EU-parlamentet. Vi skäms. Att se en del foton från deras valvaka var som att bevittna en begravning. Visst hade DN byggt upp dramaturgin på ett skickligt sätt men jag kunde inte låta bli att bli illa berörd av dessa tillknäppta, kontrollerade män i kostym. Som Ann Heberlein skrev i DN:

"Feminism räds inte svaghet - motsatsen till fascismens dyrkan av den starke." 

Läs om ett annat perspektiv på husköpet och valutgången här. Vi återkommer på fredag!

2 kommentarer:

  1. Bra gjort angående husköp! Så länge saker inte är bindande måste man ändå ta chansen!

    Jag blir väldigt nyfiken på det där med att "blåsa ut" ett hus. Vi skulle aldrig kunna göra det för vi har varken kunskap eller intresse, och framtida hus måste vara "någorlunda" klart... Tapetsering å målning är vad vi kan sträcka oss till..
    Och att då få vara med i tankegångarna (hoppas jag iaf) med före och efter bilder för att sen få smaska in sig i inredningsdetaljerna! Grattis till husköp!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att vi dröjt med svar och tack! Självklart kommer vi att uppdatera under tiden vi renoverar. Häng med på resan genom bloggen och Instagram!

      Radera